Rask levering / Sikre betalinger / Enkle returer

Vilkår og betingelser

Vilkår og betingelser

  1. Om Arctic Spas Vest 
  • Selskapet har sitt sete i Nordåsdalen 21 - 5235 Rådal 
  • Ønsker du å komme i kontakt med oss kan du sende e-post til [email protected] med ditt ærende og kontaktinformasjon så hører du fra oss om kort tid.
  1. Bestilling
  • Når du har fullført bestillingen sendes ordrebekreftelse til din e-postadresse. I bekreftelsen finner du informasjon om produkt(er), pris, fakturering og leveringsadresse.
  • Hvis det er noen feil i ordrebekreftelsen skal du kontakte oss umiddelbart via e-post til [email protected].
  1. Levering
  • Våre normale leveransetider er 2-14 dager. NB! Helgbestillinger sendes førstkommende Onsdag.
  • Ved forsinket leveranse, (uten at vi har opplyst om lengre leveransetid) vennligst kontakt oss på e-post: [email protected].
  1. Priser
  • Alle priser i butikken er oppgitt i NOK og inkluderer 25% moms.
  • Vi forbeholder oss retten til endre/justere priser forårsaket av prisendringer fra leverandør, feiltrykk i prislisten og feil priser p.g.a. gal informasjon.
  1. Angrerett
  • Når du kjøper varer på internett har du som kunde 14 dager angrerett som gjelder fra det tidspunktet du har mottatt vare du har bestilt.
    5.1 Når du bruker angreretten din: 
  • Du må informere oss at du angrer. Beskjeden skal sendes via e-post til [email protected] I e-posten må navn, adresse, e-postadresse, ordrenummer samt hvilke produkt(er) returen gjelder for stå tydelig og klart.
  • Du bør returnere produktene til oss umiddelbart og innen angreretten går ut (lagstiftad 14 dager).
  • Du er ansvarlig for returfrakt, levering og tilstand på produktene ved retur, produktene bør derfor sendes godt pakket inn og i originalemballasje.
  • På refusjonsbeløpet forbeholder vi oss retten til å trekke en sum som tilsvarer verdifallet sammenlignet med den opprinnelige verdien til produktet for brukt eller skadet produkt.
    5.2 Angreretten gjelder ikke for:
  • - Produkter som er forseglet av helsemessige- eller hygieniske årsaker, og der forseglingen er blitt brutt av deg.
  • - Produkter av karakter forseglet lyd eller bildeopptak og hvor forseglingen er blitt brutt av deg.
  • - Skreddersydd produkt som er spesialtilpasset for deg eller som har tydelig personlig preg etter dine ønsker.
  • - Tjenester som er fullført og hvor du eksplisitt har samtykket til at tjenesten blir utført uten angrerett.
  • - Varer som raskt kan bli dårligere, eksempelvis mat.
  • - Løsnummer av aviser eller magasiner.
     
  1. Reklamasjon og klager
  • Alle produkter inspiseres før levering. Skulle produktet allikevel være skadet eller feilaktig sendt når det ankommer påtar vi oss i samsvar med gjeldende lovverk å rette opp feilen uten omkostninger.
  • Du må alltid kontakte oss for godkjenning før du returnerer en mangelfull vare.
  • Klagen skal sendes umiddelbart etter at mangelen er oppdaget.
  • 6.1 Hvordan du går fram ved reklamasjon
  • Eventuelle feil og mangler skal alltid rapporteres til [email protected] der du oppgir navn, adresse, e-postadresse, ordrenummer og beskrivelse av feilen.
  • Hvis vi ikke klarer å rette opp feilen eller levere lignende produkt refunderer vi deg for det mangelfulle produktet i samsvar med gjeldende lovverk. Vi står for returfrakten for godkjente klager.
  • Vi forbeholder oss retten til å nekte reklamasjon hvis det viser seg at produktet ikke er skadet, er mangelfull eller lignende i samsvar med gjeldende lovverk. Ved reklamasjon følger vi norsk lov. Les mer her.
  1. Ansvarsbegrensning
  • Vi tar ikke ansvar for indirekte skader som kan oppstå p.g.a. produktet.
  • Vi tar ikke ansvar for forsinkelser/feil på grunn av omstendigheter utenfor selskapets kontroll (Force Majeure). Disse omstendighetene kan for eksempel være arbeidskonflikt, brann, krig, myndighetsvedtak, redusert eller manglende levering fra leverandøren.
  • Videre påtas det ikke noe ansvar for endringer i produkter/produktegenskaper som er endret av respektive leverandør og/eller andre faktorer utenfor vår kontroll.
  1. Produktinformasjon
  • Vi reserverer oss for eventuelle trykkfeil i nettbutikken samt utsolgte produkter ved bestillingstidspunkt. Vi garanterer ikke at bildene gjenspeiler det nøyaktige utseendet til produktene da en viss fargeforskjell kan forekomme avhengig av skjerm, fotokvalitet og oppløsning. Vi gjør alltid vårt beste for å eksponere produktene så nøyaktig som mulig.
  1. Informasjon om informasjonskapsler (Cookies)
  • I henhold til loven om elektronisk informasjon må besøkende på et nettsted bli opplyst om at cookies brukes. Informasjonen i cookie kan brukes til å spore brukerens surfing. Cookie er en liten tekstfil som nettstedet du besøker ber om å bli lagret på datamaskinen din for å gi tilgang til forskjellige funksjoner. Du kan stille inn nettleseren din til å automatisk nekte cookies. Mer informasjon om cookies finner du her.
  1. Personopplysninger
  • Ved å handle hos Polarbad Norge AS godtar du vår policy for databeskyttelse og vår behandling av dine personopplysninger. Vi beskytter ditt personlige personvern og samler ikke inn mer informasjon enn nødvendig for å behandle bestillingen din. Vi vil aldri selge eller avsløre informasjonen din til tredjepart uten juridisk grunnlag.
  • Polarbad Norge AS er ansvarlig for behandlingen av personopplysninger som du har gitt oss som kunde. Din personlige informasjon blir behandlet av oss for å kunne håndtere bestillingen din, samt de gangene du har ønsket nyhetsbrev eller kampanjetilbud og for å kunne tilpasse markedsføringen til dine individuelle behov.
  • Nedenfor er et sammendrag av hvordan vi i samsvar med personopplysningsloven (GDPR) lagrer og behandler dine data.
  • 10.1 Hva er personlig informasjon?
    Personopplysninger er all informasjon som direkte eller indirekte kan tilskrives en fysisk person.
  • 10.2 Hvilken informasjon lagrer vi?
    For å håndtere bestillingen din og svare på spørsmål relatert til bestillingen din lagrer vi for- og etternavn, adresse, telefonnummer, e-postadresse, IP-adresse og kjøpshistorikk.
  • Din informasjon lagres så lenge vi har et juridisk grunnlag for å behandle informasjonen din, f.eks. for å oppfylle avtalen mellom oss eller for å overholde en juridisk plikt i henhold til f.eks. regnskapsloven.
  • 10.3 Rettslig grunnlag
    I forbindelse med kjøp blir din personlige informasjon behandlet for å fullføre avtalen med deg.
    Markedsføring, kampanjer og lignende utsendelser gjøres med ditt samtykke.
  • 10.4 Hvilken informasjon deles og til hvilket formål?
    10.4.1 Betalingsleverandør
  • Når du kjøper, deles informasjon med betalingsleverandøren vår. Det som er lagret er fornavn, etternavn, adresse, e-postadresse og telefonnummer.
    Hvis du velger å betale med faktura, lagres personnummer også hos betalingsleverandøren. Informasjonen lagres for å gjennomføre kjøpet og for å beskytte partene mot svindel.
    Betalingsleverandører vi bruker er: Klarna, vipps, kredittkort.
  • 10.4.2 Leveringsselskap
    For å levere dine bestillinger og fullføre avtalen vår, må vi dele spesifikk informasjon med leveranseselskap. Det som deles med leveringsselskap er fornavn, etternavn og adresseinformasjon. E-postadresse og/eller mobilnummer kan også deles for varsling.
    Leveranseselskap vi jobber med er: Bring.
  • 10.4.3 Nyhetsbrev
    Hvis du har valgt å abonnere på vårt nyhetsbrev vil fornavn, etternavn og e-postadresse bli delt med vår nyhetsbrevleverandør. Dette for å holde deg oppdatert med informasjon og tilbud i markedsføringsøyemed.
    Vi bruker for å sende ut nyhetsbrev.
  • 10.5 Innsynsretten
    Du har rett til å motta utdrag av all informasjon som er tilgjengelig om deg hos oss. Utdrag leveres elektronisk i lesbart format.
  • 10.6 Rett til rettelse
    Du har rett til å be oss oppdatere feilaktig informasjon eller komplettere mangelfull informasjon.
  • 10.7 Retten til å bli glemt 
    Du kan når som helst be om sletting av din personinformasjon.
    Det er få unntak fra denne retten til å bli slettet, f.eks. om det må beholdes for at vi skal oppfylle en juridisk forpliktelse (i henhold til regnskapsloven).
  • 10.8 Ansvarlig for databeskyttelse
    Polarbad Norge AS er ansvarlig for lagring og behandling av personopplysninger i nettbutikken og sørger for at reglene blir fulgt.
  • 10.9 Hvordan vi beskytter din personlige informasjon
    Vi bruker industristandarder som SSL/TLS og enveis hash-algoritmer for å lagre, behandle og kommunisere sensitiv informasjon som personopplysninger og passord på en sikker måte.
    Vi bruker en svensk plattform, Quickbutik, som drives av Quickbutik AB med base i Helsingborg.
  1. Endringer i de generelle vilkår og betingelser
  • Vi forbeholder oss retten til når som helst gjøre endringer i vilkårene. Endringer i vilkårene vil bli lagt ut online i nettbutikken. De endrede vilkårene anses som akseptert i forbindelse med bestillinger eller besøk på nettstedet.
  1. Tvist og valg av lov
  • Ved tilfeller tvist ikke kan løses mellom selskapet og kunden kan du som kunde henvende deg til Forbrukerrådet. For innbyggere i et annet EU/EØS-land enn Norge kan klager sendes online via Forbruker Europa sin side.
  • Ved tvist følger vi avgjørelser fra Forbrukerrådet eller korresponderende tvistemålsorgan.
  • Tvister om tolkning eller anvendelse av disse generelle vilkårene skal tolkes i samsvar med norsk rett og lov.

Salgsbetingelser

 

1. Avtalen

2. Partene

3. Priser

4. Avtaleinngåelsen

5. Ordrebekreftelse

6. Betaling

7. Levering m.v.

8. Risikoen for varen

9. Angrerett

10. Undersøkelsesplikt

11. Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse

12. Kjøperens rettigheter ved forsinkelse

13. Kjøperens rettigheter ved mangel

14. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

15. Garanti

16. Personopplysninger

17. Konfliktløsning


INNLEDNING:

Dette kjøpet er regulert av den nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av

varer over Internett. Med forbrukerkjøp menes her salg av vare til forbruker som ikke

hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, og når selgeren opptrer i

næringsvirksomhet med salg av varer over internett. Kontrakten er utarbeidet og anbefalt

brukt av Forbrukerombudet.

Forbrukerkjøp over Internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven,

markedsføringsloven, angrerettsloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbruker

ufravikelige rettigheter. Vilkårene i kontrakten skal ikke forstås som noen begrensning i de

lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for

handelen. Selgeren kan velge å tilby kjøperen bedre vilkår enn det som fremgår av disse

salgsbetingelsene.

I tilfeller hvor kontrakten ikke direkte gir løsningen på en problemstilling, må kontrakten

utfylles med relevante lovbestemmelser.

 

1. AVTALEN

Avtalen mellom kjøper og selger består av opplysningene selgeren gir om kjøpet i

bestillingsløsningen i nettbutikken (herunder blant annet opplysninger om varens art,

mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris og leveringsbetingelser), eventuell direkte

korrespondanse mellom partene (for eksempel e-post) samt disse salgsbetingelsene.


Ved motstrid mellom opplysningene selgeren har gitt om kjøpet i bestillingsløsningen i

nettbutikken, direkte korrespondanse mellom partene og vilkårene i salgsbetingelsene, går

direkte korrespondanse mellom partene og opplysningene gitt i bestillingsløsningen foran

salgsbetingelsene, så fremt det ikke strider mot bindende lovgivning.

 

2. PARTENE

Selger : Arctic Spas Vest As

Firmanavn: Arctic Spas Vest AS

Kontaktadresse: Nordåsdalen 21 - 5235 Rådal 

E-post: solveig@polarbad.no

Telefonnummer: 40698500

Organisasjonsnummer: 40698500

Kjøper er den person som foretar bestillingen.

 

3. PRISER

Prisene, som er oppgitt i nettbutikken, inkluderer merverdiavgift.

Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive alle avgifter

(merverdiavgift, toll, og lignende) og leveringskostnader (frakt, porto, fakturagebyr,

emballasje med videre) samt spesifisering av de enkelte elementene i totalprisen, gis i

bestillingsløsningen før bestilling er foretatt. (Vareleveranser til Svalbard eller Jan Mayen skal

selges uten tillegg av merverdiavgift.1)

 

4. AVTALEINNGÅELSE

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperens bestilling er mottatt av selgeren.

En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i

tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den

annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

 

5. ORDREBEKREFTELSE

Når selgeren har mottatt kjøperens bestilling, skal selgeren uten ugrunnet opphold bekrefte

ordren ved å sende en ordrebekreftelse til kjøperen.

Det anbefales at kjøperen kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med

bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen

og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med selger så snart som mulig.

 

6. BETALING

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til

kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort2 eller debetkort3 ved betaling, kan selgeren reservere

kjøpesummen på kortet ved bestillingen i inntil 4 dager fra bestillingen.4

1 Se lov av 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift § 16.

2 Et kredittkort er et betalingskort hvor oppgjøret for kjøpet skjer i etterkant ved at kredittgiveren

(kredittkortselskapet) sender kortholder faktura med krav om betaling.

3 Et debetkort er et betalingskort knyttet til en innskuddskonto. Bruk av kortet medfører at brukerens konto blir

belastet og beløpet blir overført til betalingsmottakerens konto.

3

Ved betaling med kredittkort, vil lov om kredittkjøp m.m. komme til anvendelse.5

Tilbyr selgeren etterfakturering, skal fakturaen til kjøperen utstedes ved forsendelse av

varen. Forfallsfristen skal settes til minimum 14 dager fra kjøperen mottar forsendelsen.

Har selgeren særskilt behov for å kreve forskuddsbetaling fra kjøperen, for eksempel ved

tilvirkningskjøp, kan selgeren kreve dette.

Kjøpere under 18 år kan kun betale direkte ved selgerens levering av varen eller ved

utlevering av varen ved postoppkrav.6

 

7. LEVERING M.V.

Levering av varen fra selgeren til kjøperen skjer på den måte, på det sted og til det tidspunkt

som er angitt i bestillingsløsningen i nettbutikken.

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til

kjøper innen rimelig tid og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Skal selgeren sørge

for at varen blir sendt til kjøperen, plikter han å få varen fraktet til bestemmelsesstedet på

egnet måte og på vanlige vilkår for slik transport. Bestemmelsesstedet er hos kjøperen med

mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

 

8. RISIKOEN FOR VAREN

Risikoen for varen går over på kjøperen når tingen er overtatt av kjøperen i henhold til

avtalen. Hvis leveringstiden er kommet og kjøperen unnlater å overta en vare som er stilt til

hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen likevel risikoen for tap eller skade som

skyldes egenskaper ved varen selv.

 

9. ANGRERETT

Kjøperen kan angre kjøpet av varen etter angrerettslovens bestemmelser7. Angrerett

innebærer at kjøperen uten grunn kan returnere varen til selgeren selv om det ikke er noen

mangel ved den og selv om den ikke er levert.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager etter at varen, de

foreskrevne opplysninger om angreretten og angrerettsskjema er mottatt. Mottar kjøperen

angreskjema og de nødvendige opplysningene på et senere tidspunkt enn ved levering av

varen, begynner angrefristen å løpe fra den dagen kjøperen mottar angrerettsskjema og

opplysningene. Har kjøperen ikke mottatt tilstrekkelig informasjon eller angrerettsskjema, vil

angrefristen likevel gå ut 3 måneder etter at varen er mottatt. Dersom kjøperen ikke har fått

informasjon om angrerett i det hele tatt, vil fristen være 1 år.

Meldingen fra kjøper til selger om bruk av angreretten bør av bevishensyn være skriftlig

(angrerettsskjema, e-post, telefaks eller brev), og den må inneholde opplysninger om

hvordan kjøperen vil returnere varen til selgeren.

4 Jf. mønsteravtale utarbeidet av det felles kontraktsutvalget for Sparebankforeningens og Finansnæringens

hovedorganisasjon – Avtalevilkår for kredittkort og faktureringskort – forbrukerforhold punkt 12 og mønstervilkår

utarbeidet av Sparebankforeningen og Finansnæringens hovedorganisasjon for betalingskort punkt 11.

5 Lov av 21. juni 1985 nr. 82 om kredittkjøp m.m.

6 Personer under 18 år kan kun betale på de nevnte måter ettersom de ikke kan stifte gjeld jf. lov av 22. april

1927 om vergemål for umyndige (vgml.) § 2.

7 Lov av 21. desember 2000 nr. 105 om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast

utsalgssted (angrerettloven).

4

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren innen rimelig tid. Selgeren er

forpliktet til å tilbakebetale hele kjøpesummen til kjøperen innen 14 dager fra den dag

selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til selgerens rådighet. Selgeren

kan ikke fastsette gebyrer for kjøperens bruk av angreretten, men selgeren kan kreve at

kjøperen skal betale kostnadene for returforsendelsen.

Kjøperen kan undersøke produktet før han eller hun angrer på kjøpet. Varen må likevel

kunne leveres tilbake til selgeren i tilnærmet samme stand og mengde som den var i da

kjøperen mottok den. Kjøperen bør sende varen tilbake til selgeren i originalemballasjen hvis

dette er mulig.

Kjøperen kan ikke angre på kjøp av varer som forringes raskt, varer som etter sin art ikke

kan tilbakeleveres, eller på lyd- og bildeopptak (herunder CDer, DVDer) eller

datamaskinprogrammer hvor forseglingen er brutt. Det sistnevnte unntaket gjelder kun

dersom selger klart og tydelig har opplyst om vilkårene for bortfall av angreretten på

forseglingen.

 

10. UNDERSØKELSE AV VAREN

Når kjøperen mottar varen, anbefales det at han eller hun i rimelig utstrekning undersøker

om den er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transporten eller om

den ellers har mangler.

Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, må kjøperen melde fra til

selgeren ved reklamasjon jf. kontraktens punkt 11.

 

11. REKLAMASJON VED MANGEL OG FRIST FOR Å MELDE KRAV VED FORSINKELSE

Dersom det foreligger en mangel ved varen, må kjøperen innen rimelig tid etter at han eller

hun oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen.

Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget

mangelen. Reklamasjon må likevel skje senest to år etter at kjøperen overtok varen. Dersom

varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre, er reklamasjonsfristen fem år.

Ved forsinkelse må krav rettes selger innen rimelig tid etter at leveringstiden er kommet og

varen ikke er levert.

Dersom varen er betalt med kredittkort, kan kjøperen også velge å reklamere og sende krav

direkte til kredittyter (kredittkortselskapet).8

Meldingen til selgeren eller kredittyter bør være skriftlig (e-post, telefaks eller brev).

 

12. KJØPERENS RETTIGHETER VED FORSINKELSE

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom

partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i

henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde

kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og kreve erstatning fra selgeren.

Oppfyllelse: Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, kan kjøperen

fastholde kjøpet og sette en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse fra selgeren. Kjøperen

kan likevel ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke

kan overvinne eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for

8 Lov av 21. juni 1985 nr. 82 om kredittkjøp m.m. § 8.

5

selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren

oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

Heving: Kjøperen kan heve avtalen med selgeren dersom forsinkelsen er vesentlig

eller hvis selgeren ikke leverer varen innen den tilleggsfristen for oppfyllelse som

kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan likevel ikke heve avtalen mens tilleggsfristen

løper, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.

Erstatning: Kjøperen kan videre kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge

av forsinkelsen fra selgerens side jf. forbrukerkjøpslovens § 24.

Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf. denne kontraktens punkt 11.

 

13. KJØPERENS RETTIGHETER VED MANGEL

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side,

kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene

holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve

avtalen hevet og erstatning fra selgeren.

Retting eller omlevering: Dersom varen har en mangel, kan kjøperen kreve at

selgeren retter mangelen eller omleverer tilsvarende vare. Selgeren kan motsette seg

kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren

urimelige kostnader.

Selgeren skal foreta rettingen eller omleveringen innen rimelig tid. Retting eller

omlevering skal foretas uten kostnad for kjøperen, uten risiko for at kjøperen ikke får

dekket sine utlegg og uten vesentlig ulempe for kjøperen. Selgeren kan ikke foreta

mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel, med mindre det

foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere forsøk er rimelig.

Selv om kjøperen verken krever retting eller omlevering, kan selgeren tilby retting

eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik

retting eller omlevering, kan kjøperen ikke kreve prisavslag eller heving.

Prisavslag: Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan kjøperen kreve

forholdsmessig prisavslag.

Heving: I stedet for prisavslag kan kjøperen heve avtalen, unntatt når mangelen er

uvesentlig.

Erstatning: Kjøperen kan også kreve erstatning for økonomisk tap han eller hun lider

som følge av at varen har en mangel jf. forbrukerkjøpslovens § 33.

Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf denne kontraktens punkt 11.

Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om angrerett og

eventuelle garantier stilt av selger.

 

14. SELGERENS RETTIGHETER VED KJØPERENS MISLIGHOLD

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke

skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i

forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse

av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter

6

omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikke forskuddsbetalte

uavhentede varer.

Oppfyllelse: Dersom kjøperen ikke betaler, kan selgeren fastholde kjøpet og kreve at

kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert, taper selgeren sin

rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving: Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper,

kan selgeren heve avtalen. Selgeren kan likevel ikke heve etter at kjøpesummen er

betalt.

Selgeren kan også heve kjøpet dersom kjøperen ikke betaler innen en rimelig

tilleggsfrist for oppfyllelse som selgeren har fastsatt. Selgeren kan likevel ikke heve

mens tilleggsfristen løper, med mindre kjøperen har sagt at han eller hun ikke vil

betale.

Erstatning: Selgeren kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han eller

hun lider som følge av kontraktsbrudd fra kjøperens side jf. forbrukerkjøpslovens §

46.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr: Dersom kjøperen ikke betaler

kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selgeren kreve renter av kjøpesummen etter

lov om renter ved forsinket betaling.9 Ved manglende betaling kan kravet, etter

forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for

gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.10

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer: Dersom kjøperen unnlater å

hente ubetalte varer, kan selgeren belaste kjøper med et gebyr på kr 􀀃􀀃􀀃􀀃􀀃􀀃􀀃􀀃􀀃􀀃􀀃􀀃 + frakt

tur/retur. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen

til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år. 11

 

15. GARANTI

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de

rettighetene kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed

ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler

etter punkt 12 og 13.

 

16. PERSONOPPLYSNINGER

Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren kun innhente og lagre de

personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene

etter avtalen. Personopplysningene til kjøper under 15 år kan ikke innhentes med mindre

selgeren har samtykke fra foreldre eller foresatte. Kjøperens personopplysninger skal kun

utleveres til andre hvis det er nødvendig for at selgeren skal få gjennomført avtalen med

kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

Selgeren kan kun innhente kjøperens personnummer dersom det er saklig behov for sikker

identifisering og slik innhenting er nødvendig.

9 Lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling.

10 Lov av 13. mai 1988 nr. 26 om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.

11 Gebyr kan ikke avkreves personer under 18 år da disse ikke kan stifte gjeld jf. vgml. § 2.

12 Se lov av 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger.

7

Hvis selgeren vil benytte kjøperens personopplysninger til andre formål, for eksempel til å

sende kjøperen reklame eller informasjon ut over det som er nødvendig for å få gjennomført

avtalen, må selgeren innhente kjøperens samtykke ved avtaleinngåelsen. Selgeren må gi

kjøperen informasjon om hva personopplysningene skal brukes til og om hvem som skal

bruke personopplysningene. Kjøperens samtykke må være frivillig og avgis ved en aktiv

handling, for eksempel ved avkrysning.

Kjøperen skal enkelt kunne kontakte selgeren, for eksempel pr telefon eller e-post dersom

han eller hun har spørsmål om selgerens bruk av personopplysninger eller hvis han eller hun

ønsker at selgeren sletter eller endrer personopplysningene.

 

17. KONFLIKTLØSNING

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med

Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke

oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet

fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget.13 Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig

fire uker etter forkynning. Før vedtaket er rettskraftig, kan partene, ved innsendelse av

stevning til Forbrukertvistutvalget, bringe vedtaket inn for tingretten.